Lite sega 23km

Jajamen, det är vad dagan bjöd på. Trots att jag börjat dagen med ett fint inlägg om ”hur mycket jag älskar löpning” och – haha – då blir förstås dagens långlöp inte så lyckat.

Men är lugnt, jag vet nog ändå varför. Trots allt bara 2 veckor sedan 100km-loppet och det har blivit ganska mycket löpning i veckan trots att det var ”andra återhämtningsvecka”.

Därför var beslutet ganska enkelt att rulla hemåt när det inte fanns varken ork, motivation eller glädje i dagens lopp.

Töntig Mirre-bloggar-bild ;)

Stylad från topp till tå i alla fall i Craft. Vårens brallor består av kompressionsmaterial och sitter som ett smäck. Känner mig lyckligt lottad som får testa och utvärdera dem. Till skillnad från förra årets byxor finns det bred midjeresår + snörning (saknades fööra året) = perfekt! (För er som förstår vad jag menar.. )

Hursom, dagens runda var tänkt att springas i terräng men så började det regna och jag höll mig därmed på asfalten. Från Sumpan, via Hallonbergen, mot Bergshamra, förbi arenastaden, ut vid Brunnsviken, runt till S:t Eriksplan, via KI, Solna och tillbaka till Sumpan. 23km i superliugnt 6.16tempo.

Imorn tänkte jag faktiskt krydda till det och göra Duathlonpremiär! Hur ska det gå? Bara jag inte kommer sist!!

Långloppslördag igen..

Jajamensan, ingen chock va?

Om jag tittar tillbaka på mina lördagar det senaste året har jag ungefär hunnit med 2 saker: Löpning och middag. Oftast med folk, oftast jättekul och oftast väldigt lång löpning!

Jag har för länge sedan givit upp tanken om att ”hinna med mycket” på lördagar. Jag bokar inte upp fika kl 15 för att jag vet ju inte ens om jag har sprungit klart då. Jag satsar inte på att vara uppe kl 09 och ha städat klart. Nej, lördagar är mina favoritdagar helt klart för att jag gör bara det jag känner för. Dvs springer och äter ;)

Sover ut lite grann. Äter frukost och dricker kaffe i den takt jag känner för, sticker ut med löparskor och ser hur långt det blir. Vissa lördagar har vi sprungit längst med röda tunnelbanelinjer, några varv runt Stockholm Marathon-banan eller ett par varv runt centrala Stockholm i strålande sol. Fantastiska dagar.

Så löpning och middag. Min perfekta lördag faktiskt. Idag är ännu en ny perfekt lördag. Hinna städa, laga matlådor och göra ärenden hinner man med på andra dagar. Ingenting inkräktar på min långloppslördag :-)

Hoppas din lördag blir precis som DU vill! Hur ser den ut?

Glad duracell

Ibland undrar jag om jag verkligen tyckte det var jobbig när jag sprang 100km? Man ser ju bara mitt glada nylle överallt på bilder och film. Nu senast någon sekund på senaste Spring!-programmet som Petra och Szalkai håller i.

Tack till Lizzie som gjorde mig uppmärksam på det.

Det var jobbigt jag lovar, även om det inte ser så ut ;)

Hur klarar man 50km?

Jag fick ett mail med frågan om hur man klarar 50km löpning? Med anledningen av Lidingö Ultra förstås, terrängtävlingen på 50km den 7:e maj.

Jag vet att många av er också ska springa Stockholm Marathon snart också och det kommer fler inlägg om hur man klarar sin första mara med! Här har jag skrivit ner min syn på att alla kan springa marathon och hur man kan förbereda sig mentalt. Samt tips på utrustning, låtar  (som många frågar om!!) och hur bra det kommer att kännas att springa 42,2km ;)

50km kommer också kännas riktigt nice kan jag meddela. Första gången jag sprang distansen 50km var med Rune Larsson och kompani i Portugal förra våren.

Insåg direkt att 50km är en fantastisk distans. Mycket för att man ”kapar” marathonpressen på att ligga i kilometertid efter kilometertid. Det är ju ULTRA, då är det lite lugnare. Dessutom får man ju äta också ;) och man får vara ute hela dagen och springa (himla underbart).

Små tips kommer härmed om hur du ”överlever” 50km:

(mina egna högst oproffessionella tips;) :

- Ät mycket och ofta. Man håller inte bara på sportdryck utan man behöver äta för att orka. Små matstopp under loppet, inte behöver du stanna utan du kan gå och äta. Se till att äta lite redan efter 10-15km, så gör i alla fall jag. Du äter försent om du äter när du börjar känna dig orkeslös.

- Planerar du att äta under loppet och vara ute i sisådär 5-6h rekommenderas inga fiber till frukost. Försök att äta något lättsmält och tillföra energi till kroppen längst med tävlingen istället.

- Var medveten om distansen men haka inte upp dig på den! Försök njuta. Det är ultra för guds skull, det är KUL! Man får prata med medlöpare och man går äta och springa, bättre blir det inte?

- Gå inte ut för hårt (klyschan!). Du ska ändå hålla på i 4,5-6h och handlar det bara om att ta sig i mål så är det ännu viktigare att spara på reserverna. Vi pratar om ett Lidingölopp plus en halvmara, då behövs energi länge.

- Kom ihåg att svackor kommer och går. Det kan kännas botten men bit ihop. Ät, gå en sträcka och kom igen! Hitta ett löpsällskap eller inre styrka, den finns där. Du HAR tränat för det här, DU KAN.

- Kom ihåg att det är HELT OK att skryta om det här på jobbet på måndag. Kanske t.o.m. skicka massmail till alla kollegor?

- Gotta dig i att du är vältränad, vem som helst fixar inte 50km men DU gör det.

- Var inte rädd för distansen. Börja inte räkna ner direkt, 49km kvar?! Skräm inte slag på dig själv. Det här ska bli en fantastisk upplevelse som tar hela dagen, och du kommer se ett vackert Lidingö från sin bästa sida i sällskap med andra trevliga löpare.

- Absolut viktigast är förstås att hälsa på mig i spåret också, haha. Vi peppar varandra och vi kommer alla över den där mållinjen. Fantastiskt va?

TERRÄNG ÄR KUL!

Medeldistans med Julia!

Ikväll var det kul! Efter att ha dumpat cykeltankarna (Lycka till Mirre på Vätternrundan!) så spontanbestämde jag och Julia att vi skulle springa runt sjöarna istället. Toppen!

Det var hur trevligt som helst att träffa Julia, det var ju ett tag sedan. Vi avverkade ämne efter ämne där i spåret och kilometer bara passerades! Benen tvekade inte alls trots många kilometer de senaste dagarna, de verkar vara tillbaka till det normala när de bara blir bättre och bättre för varje mil ;)

Fantastiskt mysig kvalitetsmil med Julia innan vi sprang hem till henne och strechade lite och hade fotostopp. Sedan joggade jag hem i den vackra vårkvällen med en stark kropp och insåg återigen hur himla fint det är att springa.. !

16km även denna kväll, denna gång i 5.43tempo och med starka ben. Sweet!

Jag flummade till bilden så Julia fick vara stel som en pinne på sin bild – för att jämna ut lite ;)

Tack för ikväll Julia, och hoppas alla andra haft en mysig vårkväll!

Vårkvällar

…är fantastiska!

Strax kommer dagens andra pass upp :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...